Konferencia bola venovaná na Slovensku pomerne novej téme – spoločenskej zodpovednosti firiem. Ide o zodpovedné správanie sa firmy voči všetkým subjektom a skupinám, s ktorými prichádza do kontaktu, čiže zákazníkom, zamestnancom, dodávateľom, miestnej komunite či životnému prostrediu. Dôležitý je spôsob, akým dochádza k vytvoreniu zisku a ako sa rozdeľuje pre lepší život v regióne, v ktorom firma pôsobí.
Medzinárodná konferencia hostila vyše sto účastníkov zo siedmich krajín Európskej únie reprezentujúcich podnikateľský sektor, organizácie verejnej správy, mimovládne organizácie, akademické inštitúcie a médiá.
Na konferencii programová koordinátorka z Asociácie komunitných vzťahov v Rumunsku prezentovala vôbec prvú ucelenú správu o výskume stavu spoločensky zodpovedného podnikania v Karpatskom regióne. Účastníci si tiež vypočuli štyri národné správy v podaní výskumníkov z jednotlivých krajín: Maďarsko, Poľsko, Rumunsko, Slovensko.
„Skutočnosť, že sa tu dnes zišla stovka predstaviteľov rôznych sektorov zo siedmich európskych krajín je dôkazom toho, že téma je zaujímavá, provokujúca a že predstavuje pre viacerých cestu, ktorou idú alebo plánujú ísť. Všetci prišli s vlastnými skúsenosťami a očakávaniami, a preto boli diskusie naozaj podnetné a plodné. “ uviedla Laura Dittel, riaditeľka Karpatskej nadácie.
Účastníci sa zamerali na cezhraničné porovnanie úrovne uplatňovania spoločenskej zodpovednosti firiem v praxi. Medzi ďalšie témy patrili aj porovnanie existujúcich skúseností a identifikovaných prekážok či príležitostí pre uplatňovanie tohto konceptu v špecifických podmienkach periférnych a menej rozvinutých regiónov. Na konferencii sa tiež prezentovali najlepšie príklady a hľadali sa najvhodnejšie cesty pre ďalšiu spoluprácu.
Účastníci konferencie sa prihlásili k Deklarácii, ktorá položí základ budúcej cezhraničnej spolupráci v tomto smere. Karpatská nadácia na seba vzala záväzok túto spoluprácu uľahčovať a vytvárať pre ňu vhodné podmienky.
Projekt The Way It Works sa v priebehu roka 2007 realizuje v štyroch z piatich krajín Karpatského regiónu: na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku a Rumunsku. Jeho hlavným cieľom je prispieť k rozšíreniu uplatňovania existujúcich praktík spoločensky zodpovedného podnikania, a tak aj k maximalizovaniu pozitívnych a minimalizovaniu negatívnych dopadov činnosti podnikateľských subjektov na komunity v Karpatskom regióne.
Tento projekt sme navrhli a realizujeme preto, lebo sme presvedčení o tom, že koncept spoločensky zodpovedného podnikania je jedným z efektívnych nástrojov, ktorý zvyšovaním účasti firiem na riešení ekonomických, sociálnych a environmentálnych problémov spoločnosti na rôznych úrovniach prispieva k dosahovaniu ekonomického rastu a k zvyšovaniu kvality života. “ (riaditeľka Karpatskej nadácie – Laura Dittel)
Karpatská nadácia je súkromná a nezisková organizácia, ktorá si kladie za cieľ podporu dobrých susedských vzťahov, sociálnej stability a udržateľného ekonomického rozvoja v Karpatskom euroregióne. Robí tak priamym financovaním prostredníctvom grantových programov, pomocou technickej asistencie a priamej realizácie rozvojových projektov. Je súčasťou medzinárodnej siete pôsobiacej v susediacich prihraničných regiónoch Slovenska, Maďarska, Poľska, Ukrajiny a Rumunska. Svojim vedomostným a ekonomickým potenciálom od roku 1994 pomohla pri realizácii stoviek projektov.